۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است
سرخط خبرها

حضور دانش آموزان در کلاس درس اجباری نیست | تناقض ۱۸۰ درجه‌ای در اظهارات متولیان آموزش کشور

  • کد خبر: ۴۱۵۹۷
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
حضور دانش آموزان در کلاس درس اجباری نیست | تناقض ۱۸۰ درجه‌ای در اظهارات متولیان آموزش کشور
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می گوید:اگر خانواده ای نگرانی زیادی درباره این مسئله دارد یا فرزندش دچار بیماریی زمینه ای است که شرایط ابتلا به کرونا را تشدید می کند، دانش آموز را تا پایدار شدن وضعیت به مدرسه نفرستد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ سال تحصیلی جدید ۲ هفته زودتر از موعد همیشگی خود، درحالی از امروز آغاز شده است که امسال دغدغه مدارس، معلمان، اولیا و دانش آموزان، همان دغدغه‌های همیشگی کتاب، سرویس مدارس، تغذیه دانش آموزان، قیمت نوشت افزار و... نیست. ضدونقیض‌های این روز‌ها برای شروع حضوری یا برگزاری کلاس‌های آنلاین، کارآمدی یا ناکارآمدی سامانه شاد، خرید مداوم بسته‌های اینترنت توسط اولیا برای کلاس‌های برخط فرزندان و اساسا ادامه دار بودن یا نبودن سال تحصیلی که با احتمال شروع موج سوم کرونا بیشتر هم از آن صحبت می‌شود، بیش از هر ماجرای دیگری به مسئله اصلی آموزش وپرورش در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تبدیل شده است.

تا همین ۲، ۳ روز قبل بود که مسئولان از برگزاری کلاس‌های برخط دانش آموزان از ۱۵ مهرماه خبر می‌دادند. اما در نهایت متولیان آموزش کشور در کمال شگفتی حکم به برگزاری حضوری کلاس ‎های درس دادند. با اینکه مدیرکل آموزش وپرورش استان در نشست خبری شروع سال تحصیلی جدید باز هم بر اظهارات گذشته خوددرباره غیرحضوری بودن کلاس‌های درسی در مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی تأکید کرده بود، پنجشنبه‌ای که گذشت، اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام کرد که همه کلاس‌های درسی در استان به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

تناقض ۱۸۰ درجه‌ای

حالا همین تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در اظهارات متولیان آموزش کشور و استان همچنین دگرگون شدن شیوه برگزاری کلاس‌های درس در سال تحصیلی جدید حسابی والدین و دانش آموزان را گیج کرده است. برخی از والدین تغییر دیرهنگام شیوه برگزاری کلاس‌ها را نشان از آماده نبودن مدارس برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نحوه اداره مدرسه متناسب با شرایط مخاطره آمیز کنونی می‌دانند و به شکل‌های مختلف پیگیری این موضوع را از ما مطالبه کرده اند.

یکی از والدین دانش آموزان در تماس تلفنی با شهرآرا با اشاره به دلهره‌های فرستادن فرزندش به کلاس‌های حضوری در مدرسه می‌گوید: «مسئولان می‌گویند کلاس‌ها با رعایت فاصله برگزار می‌شود، با اینکه همه می‌دانیم در کلاس چهل نفره فاصله گذاری معنایی ندارد. انگار مسئولان خود مدرسه هم گیج شده اند که به چه روشی کلاس را برگزار کنند.» یا فردی دیگر از گیر افتادن بین دوراهی سلامت یا آموزش فرزندش سخن می‌گوید و تقاضای برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس را دارد.
 
این شیوه اطلاع رسانی ناگهانی، آن هم بعد از اعلام آخرین تغییرات در روز‌های گذشته، دست مایه طنز ولیِ یکی از دانش آموزان در فضای مجازی نیز شده و او نوشته است: «پیش بینی وزارت آموزش وپرورش در بازگشایی مدارس، مانند پیش بینی وضع هوا شده است؛ کلاس‌ها نیمه حضوری، گاهی حضوری همراه با کمی مجازی! در بعضی از مناطق کاملا حضوری، تا اندازه‌ای مجازی، تا حدودی نیمه حضوری و اندکی مجازی. حضور معلم‌ها در این مدت اجباری و همراه با رگبار حضور اولیا.»

آموزش حضوری حاصل جلسه با وزارت بهداشت

ناهماهنگی‌های به‌وجودآمده در بازگشایی مدارس، واکنش وزیر آموزش‌وپرورش را هم درپی داشت و محسن حاجی‌میرزایی عصر دیروز در توضیح ناهمانگی‌های به‌وجودآمده اعلام کرد: مسئله به‌خوبی به خانواده‌ها منتقل نشد و تصور شد که خانواده‌ها باید با مدارس تماس بگیرند تا بدانند حضوری هستند یا خیر. قطعا همه‌جا مدارس حضوری است و همه دانش‌آموزان باید از امروز در مدارس حضور داشته باشند. تصمیمات از ۲ ماه قبل گرفته شد و معلوم بود که مدارس از ۱۵ شهریور دایر هستند. وضعیت‌های متفاوت را اعلام کرده بودیم که قرار بود به اشکال مختلف عمل شود، اما در جلسه با وزارت بهداشت اعتقاد بر این بود که اگر مناطق را به قرمز، زرد و سفید تقسیم کنیم، فاصله بین این وضعیت‌ها زیاد نیست و حتی در مناطق سفید رعایت‌نشدن پروتکل‌ها باعث شیوع بیماری می‌شود؛ بنابراین در تمام کشور یک پروتکل اعمال خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره پروتکل‌های بهداشتی گفت: مسئولان وزارت بهداشت پروتکل‌ها را تدوین کردند و در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش گذاشتند که اگر رعایت شود، برگزاری حضوری کلاس‌های درس اشکال ندارد. این پروتکل‌ها را به مدارس ابلاغ کردیم که بر اساس آن فاصله بین دانش‌آموزان باید یک‌متر باشد، زمان هر کلاس حداکثر ۳۵ دقیقه باشد و دانش‌آموزان در ساعات مختلف در مدرسه حضور یابند تا شاهد اجتماع آن‌ها نباشیم. تهویه مناسب در کلاس‌های درس و پنجره‌ها باز باشد و همچنین سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز آماده باشند.

برای پیگیری بیشتر این موضوع به‌سراغ مدیرکل آموزش وپرورش استان می‌رویم تا برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های والدین را با متولی آموزش استان در میان بگذاریم تا کمی از ابهامات موجود در زمینه برگزاری حضوری کلاس‌های درس در سال تحصیلی کاسته شود.

انعطاف بیشتر برای کلاس‌های حضوری!

قاسمعلی خدابنده با اشاره به نشست خبری پیشین خود با موضوع شروع سال تحصیلی جدید می‌گوید: در این جلسه هم تأکید کردیم که مصوبات ستاد ملی کرونا برای ما لازم الاجراست و تصمیمات ما براساس این مصوبات انعطاف لازم را دارد. اکنون ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه تشکیل حضوری کلاس‌های درسی را برای آموزش وپرورش صادر کرده؛ بنابراین آموزش وپرورش استان اصل را بر برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری قرار داده است.

خدابنده با بیان اینکه آموزش وپرورش استان یک تکلیف قانونی دارد که براساس آن ۱۵ شهریورماه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی است می‌افزاید: بااین حال این زیرساخت در استان فراهم است که اگر آموزش حضوری امکان پذیر نبود، آموزش مجازی را در دستور کار قرار دهیم.

حضور دانش آموزان اجباری نیست

وی ادامه می‌دهد: تشخیص خانواده‌ها برای ما محترم است. اگر بخشی از خانواده‌ها نگران حضور دانش آموزان در کلاس‌های درسی هستند، یا دغدغه‌ای در زمینه فراهم نبودن آمادگی مدارس دارند، می‌توانند از آموزش مجازی بهره ببرند. مدیرکل آموزش وپرورش استان بدون توضیح اینکه چگونه می‌توان کلاس‌ها را هم به صورت حضوری و هم به شکل برخط، به صورت هم زمان برگزار کرد، بیان می‌کند: استنباط متولیان آموزش استان این است که در روز‌های آینده که خانواده‌ها مطمئن شوند شرایط حضور دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی مناسب است، فرزندان خود را به مدرسه خواهند فرستاد. با این حال اجباری نداریم که همه دانش آموزان در کلاس درس حاضر شوند.
وی می‌افزاید: ۱۵ شهریور همه مدارس استان باز و پذیرای دانش آموزان و معلمان خواهند بود. در کنار آن تشخیص خانواده‌ها حائز اهمیت است و این طور نیست که ما اجبار کنیم از روز نخست همه دانش آموزان در مدرسه حاضر باشند.

سلامتی دانش آموزان اولویت ماست

خدابنده در ادامه در پاسخ به این سؤال ما درباره اجباری نبودن حضور دانش آموزان در مدرسه می‌گوید: نمی‌توانیم اعلام کنیم حضور دانش آموزان اجباری نیست؛ زیرا امکان دارد دانش آموزان در برخی نقاط که به لحاظ شرایط کرونایی وضعیت سفید دارد یا مشکلی برای برگزاری کلاس‌ها به دلیل تعداد کم دانش آموز وجود ندارد به مدرسه مراجعه نکنند؛ بنابراین آموزش وپرورش استان اعلام کرده مدارس از روز نخست سال تحصیلی باز و آماده حضور دانش آموزان است.
وی تأکید می‌کند: اگر خانواده‌ای نگرانی زیادی درباره این مسئله دارد یا فرزندش دچار بیماریی زمینه‌ای است که شرایط ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند، دانش آموز را تا پایدار شدن وضعیت به مدرسه نفرستد؛ زیرا سلامتی دانش آموزان اولویت ماست.

برگزاری کلاس‌های حضوری با تأکید اجرای پروتکل‌ها

مدیرکل آموزش وپرورش استان تأکید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی را شرط برگزاری حضوری کلاس‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای همه دانش آموزان در دستورکار آموزش وپرورش است. به این ترتیب در مدارس پرجمعیت که آمار دانش آموز بالایی دارند، عملا امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد و با توجه به فضای فیزیکی کلاس و لزوم رعایت فاصله ۱.۵ متری بین دانش آموزان در کلاس درس، اختیار را به مدیر و شورای مدرسه داده ایم تا با مشورت انجمن مدرسه و دبیران برای برگزاری کلاس‌های درس با حداقل دانش آموز و با در نظر گرفتن ظرفیت فیزیکی مدرسه تصمیم بگیرند.
خدابنده این را هم می‌افزاید که در کلاس‌های استاندارد فعلی استان حداکثر ۲۰ دانش آموز را می‌توانیم پوشش حضوری بدهیم و دانش آموزان در تعداد بالاتر باید به ۲ تا ۳ گروه تقسیم شوند.

بلاتکلیفی در گروه بندی دانش آموزان

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تقسیم بندی خاصی برای حضور دانش آموزان اطلاع رسانی شده است یا خیر می‌گوید: برخی مدارس این تقسیم بندی را انجام داده اند و به اطلاع خانواده‌ها رسانده اند، اما تعداد زیادی از مدارس منتظر حضور دانش آموزان در مدرسه اند تا با توجه به استقبال دانش آموزان از کلاس‌های حضوری، تقسیم بندی لازم صورت گیرد. خدابنده با تأکید بر اینکه مدت زمان حضور دانش آموزان در کلاس حداکثر ۳۵ دقیقه است بیان می‌کند: این تصمیم برای جلوگیری از حضور طولانی مدت دانش آموزان در کلاس درسی گرفته شده است و نقش بسزایی در جابه جایی و تهویه هوای کلاس دارد. دانش آموزان پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت به کلاس برخواهند گشت. بااین حال تأکید می‌کنیم که در این مدت دانش آموزان گروه‌های چندنفره تشکیل ندهند و از تجمع خودداری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->